Tiedote Oulaisten kaupunginkirjaston lehtilukusalista

Lehtilukusalin aukioloajoista ja palveluista on tehty asiakaskysely syys-lokakuussa 2017.


Lehtilukusalin käyttö laajentuu pihatöiden tultua valmiiksi syksyllä 2017
:
* Kirjaston ympäri laitetaan uudet salaojaputket. Ensin kaivetaan kirjaston joenpuoleinen sivu. Valmis.
* Lehtilukusaliin tehdään uusi sisäänkäynti suoraan parkkipaikalta Väinölän suvannon päädyn vieritse. Valmis.
* Lehtilukusaliin tulee uusi luiska ja leveämpi ovi. Esteetön luiska ovelle saadaan vasta keväällä 2018. Pahoittelut.
* Lehtisalille tulossa laajennetut aukioloajat. Asiakaskyselyn perusteella avoinna arkisin klo 10 alkaen. Tarkemmat tulokset saatetaan tähän pdf-tiedostona kunhan ehditään.

Lehtilukusalin palvelut

1.) 120 uutta aikakauslehteä luettavissa ja kaapissa noin kahden vuoden ajalta jokaista lehteä lainattavissa

2.) 24 uusinta sanomalehteä ja niiden kuukauden vanhat numerot luettavissa.

3.) 40 lahjoituslehteä luettavissa ja osa lainattavissa

4.) ePress-palvelussa 220 elehteä. Heti aamusta uudet sanomalehdet digitaalisina näköislehtinä

5.) Ilmainen wlan-yhteys internettiin

6.) Aleksi-aikakauslehtien artikkeliviitetietokanta

7.) Kansallisbiografia-tietokantapalvelu sisältää henkilöhistorioita

8.) Varattu kirjastoaineisto voidaan nyt noutaa lehtilukusalista ennen pääoven aukeamista. Lainaus lainausautomaatilla! Tee varauksia ilmaiseksi www.tiekko.fi. Pyydä PIN-koodi kirjastolta.

Kirjaston pihatyöt elo-syyskuussa 2017

PARKKIPAIKKA
Poiketen aiemmasta tiedotteesta parkkipaikkaa ei kaiveta auki tänä syksynä.

Tiekkö-kirjastojen käyttäjäkysely oli avoinna 16.2.-15.3.2015


Tiekkö-kirjastojen (Alavieska, Kalajoki, Merijärvi, Nivala, Oulainen, Sievi, Ylivieska) asiakaskyselyn tuloksia käytetään hyväksi Tiekkö-kirjastostrategian 2015-2020 muodostamisessa.

Vastaajien kesken arvotiin muistitikkuja. Voittajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.

Kyselyn tulokset auttavat kirjastoja arvioimaan ja kehittämään palvelujamme.

Tiekkö-asiakakyselyn 2015 tulokset: Pdf-tiedoston lukuun tarvitset ilmaisen Adope Reader -ohjelman.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vuoden 2013 Kansallisen käyttäjäkyselyn tulokset on julkaistu. Alla on luettavissa kyselyn koordinaattorin yhteenveto.

Kirjastot parantavat elämänlaatua

Asiakkaat kokevat saavansa kirjastopalveluiden käytöstä merkittäviä hyötyjä. Tämä käy ilmi kirjastojen kansallisesta käyttäjäkyselystä, johon vastasi maalis-huhtikuussa 35 000 kirjastoasiakasta. Heistä 50 % arvioi korkeakoulukirjastoja, 46 % yleisiä kirjastoja ja 4 % erikoiskirjastoja.

Lähes 90 % yleisten kirjastojen vastaajasta kokee, että kirjaston palvelut ovat parantaneet elämänlaatua, ja vielä useampi katsoo, että kirjasto on tukenut lukemis- ja kulttuuriharrastusta tai tarjonnut virikkeitä vapaa-aikaan. Tieteellisten kirjastojen vastaajista 90 %:n mielestä kirjaston palvelut ovat parantaneet sekä työn ja opiskelun tehokkuutta että niiden laatua.

Vaikka fyysiset kirjastokäynnit ovat viime vuosikymmenen aikana vähentyneet, lähes kaikki yleisten ja korkeakoulukirjastojen vastaajat asioivat kirjastossa paikan päällä. Sen sijaan erikoiskirjastojen vastaajista joka kolmas asioi ainoastaan verkkokirjastossa.

Kyselyyn vastanneiden mielestä kirjastopalvelut toimivat kokonaisuudessaan yhtä hyvin tai hieman paremmin kuin kolme vuotta sitten. Kirjastojen erityiseksi vahvuudeksi nousee asiakaspalvelu, joka vastaa asiakkaiden odotuksia pääasiallisesti hyvin tai erinomaisesti.

Yleisten kirjastojen vastaajat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä kirjastojen aukioloaikoihin, tiedotukseen, verkkosivuihin ja painettuihin aineistoihin, vaikka aukioloajoissa nähtiin myös eniten kehitettävää. Korkeakoulu- ja erikoiskirjastojen elektroniset aineistot tulisi vastaajien mukaan olla helpommin löydettäviä, ja korkeakoulukirjastojen asiakkaiden mielestä myös aineistojen tarjontaa olisi kehittävä. Vastaajien mukaan sähköinen asiointi ja verkkosivut toimivat korkeakoulukirjastoissa kuitenkin entistä paremmin.

Kansalliskirjasto toteutti kirjastojen yhteisen kyselyn nyt kolmatta kertaa. Verkkokyselyllä kartoitettiin kirjastopalvelujen käyttöä, merkitystä ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia kirjastopalveluilla on ollut asiakkaiden työhön, opiskeluun ja vapaa-aikaan. Kirjastot hyödyntävät tuloksia palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.

Palvelukoordinaattori Anna Niemelä, Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelut, 20. kesäkuuta 2013.

Oulaisten kaupunginkirjasto

  • Oulaisten kaupunki - Oulaistenkatu 12 (PL 22), 86300 Oulainen - puh./vaihde: (08) 47931 (klo 9-11 ja 12-15), e-mail: kaupunki(at)oulainen.fi