Käyttäytymisen arvosanan kriteerit

Käyttäytymisen arvosanaa annettaessa sovelletaan seuraavia kriteereitä

Erinomainen (10)

Oppilas

  • ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön
  • vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
  • on rehellinen
  • auttaa mielellään ja omatoimisesti muita
  • huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
  • noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja

Kiitettävä (9)

Oppilas

  • ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä
  • on rehellinen
  • asennoituu myönteisesti koulutyöhön
  • ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
  • noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja

 

Hyvä (8)

Oppilas

  • tulee yleensä toimeen muiden kanssa
  • pystyy ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti
  • on yleensä rehellinen
  • huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
  • huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
  • noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja

 

Tyydyttävä (7)

Oppilas

  • tarvitsee merkittävästi aikuisen ohjausta sosiaalisissa tilanteissa
  • kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita
  • saattaa käyttäytyä vilpillisesti
  • häiritsee työrauhaa
  • suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
  • noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti

 

Kohtalainen (6)

Oppilas

  • toistuvasti vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa
  • käyttäytyy vilpillisesti
  • laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
  • häiritsee työrauhaa usein
  • suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin

 

Välttävä (5)

Oppilas

  • ei tule toimeen muiden kanssa
  • syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
  • halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
  • estää muiden työskentelyn
  • ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista

 

Hylätty (4)

  • Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta.