Varhaiserityiskasvatus
VARHAISERITYISKASVATUS JA -OPETUS
Varhaiserityiskasvatus ja -opetus varhaiskasvatusryhmissä tarkoittaa:
Opetuksellisen ja kasvatuksellisen tuen vahvistettuja käytäntöjä. Keskiössä on ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki. Tukitoimet ovat pedagogisia ratkaisuja ja menetelmällisiä käytäntöjä, jotka kohdistetaan tehtäviksi aikuisille lapsen ja lapsiryhmän oppimisen ja hyvinvoinnin vahvistumiseksi.
Vahvistetun tuen käytäntöjä ovat mm. lapsikohtaiset tuen muodot erityisopettajan konsultatiivisella tuella kuten omatoimisuustaitoja edistävät, aistisäätelyä tukevat ratkaisut sekä kuvakommunikoinnin vahvistaminen. Tuki tarkoittaa lisäksi erityisopettajan toimimista lapsiryhmissä samanaikaisopettajuuden periaattein.
Hyvinvointia edistävä ja kohdennetumpi tuki rakennetaan huoltajien kanssa yhdessä keskustellen lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan (vasuun) sekä sisällytetään lapsiryhmän toimintaa ohjaavaan ryhmävasuun.
Lapsiryhmän ryhmävasussa korostetaan vahvuusperustaista positiivista pedagogiikkaa ja inklusiivista joustavaa yhteisöllisyyttä. Varhaisen ja ennaltaehkäisevän tuen keskeisemmät käytännöt on koottu Lasta varten – tauluihin, varhaiskasvatusyksiköihin.
Tarvittaessa tuen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi sisältää monialaisen yhteistyön yhteistyötahojen kanssa. esim. lastenneuvola, perheneuvola, terapiapalvelut, perhetyö, tutkiva taho
Lapsikohtaisen tuen suunnitelma voidaan vahvistaa tuen hallintopäätökseksi, jonka tekee varhaiskasvatuksesta vastaava hallintoviranomainen
Varhaiserityiskasvatusta ja -opetusta ohjaa eettinen koodisto (mm. YK:n Salamancan julistus 1994, Varhaiskasvatuslaki/Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
VARHAISKASVATUKSEN ESIOPETUKSEN ERITYISOPETUS
Koostuu oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä:
- Ryhmäkohtainen tuki tarkoittaa keskeisimmin esiopettajien ja ryhmän henkilöstön toteuttamia ohjaus- ja tukitoimia. Tuen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa hyödynnetään varhaiskasvatuksen erityisopettajan konsultatiivista ja ryhmäkäynneillä toteutuvaa samanaikaisopettajuuden tukea.
- Lapsikohtainen tuki sisältää tarvittaessa monialaisen yhteistyön lapsen, lapsen huoltajien, esiopettajien ja tarvittavien yhteistyötahojen kanssa. esim. opiskeluhuollon, lastenneuvolan, perheneuvolan, terapiapalveluiden, perhetyön ja tutkivan tahon palvelut.
- Esiopetuksen erityisopetusta ohjaa eettinen koodisto (mm. YK:n Salamancan julistus 1994, Perusopetuslaki/ Esiopetuksen opetussuunnitelma, täydentävän varhaiskasvatuksen osalta Varhaiskasvatuslaki/Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
Näitä ovat: Ryhmäkohtaiset tukimuodot, Yleinen opettajan antama tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
Järjestelyinä voivat olla myös Lapsikohtaiset tukitoimet, kuten erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, kokoaikainen erityisopettajan opetus pienryhmässä, tulkitsemispalvelut, avustamispalvelut.
Tuki voidaan vahvistaa Lapsikohtaisen tuen toteuttamista koskevan suunnitelman ja arvioinnin perusteella tuen hallintopäätökseksi, jonka tekee esiopetuksesta vastaava hallintoviranomainen.
Varhaiskasvatuksen erityislastentarhanopettaja
Heljä Lumiaho
p. 044 4793617
helja.lumiaho@oulainen.fi